V novém roce nás čekají další kilometry dálnic i nová označení  na čerpacích stanicích. Zatím ale nemusíme mít obavy z přísnějších pokut. Přehled novinek máte zde.

Řidičské průkazy: Končí platnost 800.000 průkazů

Zkontrolujte si pořádně na datum vydání řidičského průkazu. Pokud ho máte vydaný v roce 2007, připravte se na návštěvu úřadu! Letos se to týká 800.000 kusů. Doteď byla vyměněna jen necelá třetina – před deseti lety bylo vydáno najednou zatím nejvíc průkazů v historii a to: 1.146.518 kusů. Pokud nestihnete výměnu, čeká vás pořádná pokuta. „Největší počet řidičských průkazů vyprší během března, října a listopadu,“ varuje ministerstvo dopravy s tím, že by si sami řidiči měli platnost průkazu pohlídat a dostatečně včas požádat o jeho výměnu, aby se vyhnuli frontám. Výměna je zcela bezplatná a lze o ni zažádat už tři měsíce před vypršením. Ale pokud to nestihnete a budete dál jezdit, vystavujete se pokutě do 2000 Kč. Ve správním řízení je to ještě o pětistovku víc.

Co vzít s sebou na úřad

  • Občanský průkaz
  • Jedna průkazová fotografie
  • Současný řidičák

Autopojištění: Vyšší poptávka i ceny

I když o tom málokteré pojišťovny mluví dopředu, okolnosti donutí od roku 2017 většinu z nich navýšit sazby. Statistiky České kanceláře pojistitelů dokazují, že se povinné ručení jako celek dostalo koncem roku 2016 do červených čísel. Na což už musí pojišťovny chtě nechtě zareagovat. Průměrné ceny povinného ručení dlouhodobě klesají, mezi roky 2008-2013 to bylo o 28 %. To je pro pojišťovny dlouhodobě neudržitelné, v posledních letech proto pozorujeme stálý nárůst cen.

Spočítejte si sami v online kalkulačce kolik můžete ušetřit díky prvnímu revolučnímu pojištění podle ujetých kilometrů – www.málojezdimaloplatim.cz

Podpis emailu 3

 

Zakázané úpravy aut.

Když dílna vykoná na vozidle zákazníka jakékoliv úpravy v rozporu s jeho původním schválením, musí podle navržené novely zákona majitele informovat, že tím auto ztrácí technickou způsobilost. Pokud se tak nestane, riskuje pokutu až půl milionu korun. Návrh jde zejména proti demontáži filtrů pevných částic. „Obecně je zásah, po kterém vozidlo ztrácí způsobilost, každý, při němž byly vykonány takové změny, kdy stav vozidla je v rozporu s provedením, které bylo schváleno,“ vysvětluje ministerstvo dopravy. Zjednodušeně řečeno – auto bylo schváleno s filtrem pevných částic a s ním mělo změřeno emise. Po odstranění už nesmí do provozu, protože tak nebylo schváleno. Mimochodem v sousedním Rakousku se právě na vymontované filtry mimořádně zaměřují – policistům stačí bílá rukavička, kterou sáhnou do výfuku. Když se jim něco nezdá, nechají auto odstavit do stanice technické kontroly a pořádně prozkoumat bez ohledu na to, že je registrováno v cizím státě. Výše pokuty Vám může cestu za hranice pořádně znepříjemnit nebo dokonce i úplně zastavit, kdy s vozidlem nebudete moci pokračovat v cestě.

Technické kontroly: Budou se měřit emise na STK?

U fóliemi zatmavených oken se ještě odkládá měření jejich propustnosti. „Ministerstvo dopravy totiž dosud neschválilo přístroj, ačkoliv dávno vypršel termín, který si samo do vyhlášky dalo,“ krčí rameny Jiří Rejmon, mluvčí profesní komory STK. Ministerstvo narazilo u poslanců a odborníků s plány na sjednocení provozoven STK a SME. „Systém založený na odděleném měření emisí a technických prohlídek budovalo ministerstvo dopravy systematicky dvacet let. Nyní, kdy začal tento systém konečně fungovat, chce jej s podivem ministr dopravy ze dne na den zrušit. Úředníci záměr odůvodňovali požadavky evropské směrnice, která však nic podobného nenařizuje,“ krčí rameny Vladimír Dušek z Poradenského centra pro STK. V listopadu byl schválen návrh takzvané „malé novely“ zákona, který už se sloučením SME a STK nepočítá. Naopak vyžaduje zachování současného stavu. „V letošním roce je na stole velká novela zákona, která by měla respektovat požadavky zakotvené v malé novele. Jak to však nakonec dopadne, je zatím ve hvězdách,“ končí Dušek.

Kde se letos bude stavět?

„Rok 2017 bude absolutně klíčový. Rozhodne o tom, jak úspěšní v čerpání celkově budeme. Nejde o statistiku a tabulky, ale o pracovní místa, hospodářský růst a modernizaci,“ řekl premiér Bohuslav Sobotka. Předseda vlády upozornil, že se u klíčových dopravních staveb podařilo odblokovat problém vzniklý zastaralými posudky jejich vlivu na životní prostředí (EIA). Očekává proto, že Česko letos začne stavět nové úseky dálnic D11, D35, D6 a D3. „Rok 2017 by měl být tím, kdy se kopne do země,“ podotkl předseda vlády v České televizi. „Pro všechny prioritní stavby máme peníze a chceme zahájit jejich výstavbu. Spolu s dalšími projekty je to více než sto kilometrů nových dálnic. Zachránili jsme stavby, které budou brzy připravené k výstavbě,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Podle našich dat z Ředitelství silnic a dálnic, které má na starosti páteřní síť komunikací, by se letos mělo začít stavět 194 kilometrů nových dálnic, dalších téměř 70 kilometrů je rozestavěno od loňského roku.

Prioritní stavby MDČR

  • D3 Obchvat Českých Budějovic (D3 0310/I Úsilné – Hodějovice a D3 0310/II Hodějovice – Třebonín)
  • D6 obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice (D6 Lubenec, obchvat; D6 Řevničov, obchvat; D6 Nové Strašecí – Řevničov)
  • D48 Frýdek Místek, obchvat
  • D35 Opatovice – Ostrov (D35 Opatovice nad Labem – Časy a D35 Časy – Ostrov)
  • D49 Hulín – Fryšták
  • D55 Otrokovice, obchvat jihovýchodní část
  • D11 1106 Hradec Králové – Smiřice
  • D1 0136 Říkovice – Přerov
  • Modernizace trati Sudoměřice – Votice

 

Co se letos nejspíš nestihne

Revize bodového systému

Bodový systém se rozdělí do tří kategorií po 6, 4 a dvou bodech. Horní sazby se někde sníží a například za zapomenutí dokladů už nehrozí sankce 2000 Kč, ale jen 1500 Kč. Třeba u výrazného překročení rychlosti o 40 km/h nebo ohrožení chodce na přechodu se ale hodně navýší a takové porušení zákazu řízení bude za 75.000 Kč. Novinkou také bude to, že neodevzdání řidičského průkazu nic nevyřeší. Kromě toho, že přestupce do pěti dnů musí legitimaci donést na úřad, už v okamžiku vyslovení zákazu je na něj pohlíženo tak, jako by ji neměl.

Řidičák na zkoušku

Předkladatelé se bohužel neinspirovali vyzkoušeným systémem v cizině – tam sice dostane zájemce legitimaci, ale musí se v několika prvních letech pravidelně účastnit zdokonalovacích kurzů. Tím získá pořádné návyky. U nás je bohužel návrh zpackaný a má stačit pouhé vydržení v čase. Po začátečnících totiž nikdo nechce žádné rekvalifikační kurzy, ani nezkouší, co se mezitím v provozu naučili. Snad nebude z řidičáků na zkoušku jenom promarněná šance.

SMS nebo e-maily o bodech

Pokud dnes chcete znát svůj stav bodového konta, musíte fyzicky dojít do czechpointu nebo se zajímat přes datovou schránku. Nově se chystá, že řidič na úřadě požádá o zasílání zpráv a pak bez další administrativy bude dostávat automaticky informaci o každé změně bodového konta.

Kontrola lékařem specialistou

Posudek praktického lékaře pro řadu situací nedostačuje. Proto se chystá u řidičů, kteří dostali zákaz činnosti za řízení s alkoholem, drogami či odmítli zkoušku na tyto látky, aby znovu získali řidičské oprávnění, jen pokud předtím navštíví specialistu na závislosti.

www.allianz-brno.cz
info@allianz-brno.cz
+420 603 143 926

Allianz – Stojíme při Vás.