Počasí venku i datum v kalendáři nám signalizuje výměnu pneumatik z letních na zimní. Pokud si nekupujete novou sadu pneumatik, tak se nabízí otázka, jak moc použitelné jsou staré pneu, které Vám ležely celou zimu schované ve sklepě? Co všechno je potřeba kontrolovat, mimo stopy po mechanickém poškození (boule)?

  • Adheze pneuV první řadě je potřeba vědět, že zákonná povinnost pro hloubku dezénu u zimních pneumatik je 4 mm.  Už když se budete blížit zmíněné hranici musíte počítat s výrazně zhoršenými jízdními vlastnostmi pneu oproti novým. Např. brzdná dráha jak na mokré vozovce, tak i na sněhu je násobně delší. Také hrozba aquaplaningu je už v nižších rychlostech.
  • Hloubku dezénu si zkontrolujete jednoduše pomocí hloubkoměru (měří se v podélné drážce, cca 4 cm od okraje). Pokud tuto možnost nemáte, tak moderní pneu jsou v drážkách vybaveny kontrolními body. Tyto body musí být pod úrovní běhounu. Pokud jsou v úrovni nebo dokonce mají znaky opotřebení, je pneumatika na odpis.
  • Další důležitá povinnost je stáří pneumatiky, které nesmí být vyšší než 10 let. Zkušený motorista si kontrolu provede jednoduchým pohledem na DOT (poslední čtyřčíslí značí týden a rok výroby) pneumatiky a okamžitě zjistí její stáří. Odborníci dokonce doporučují nepoužívat pneu starší než 5 let.
  • Při nasazování se pneumatiky s lepším vzorkem doporučuje dát na zadní nápravu. Důvod je ten, že většina řidičů zvládá nedotáčivý smyk výrazně lépe než přetáčivý.
  • Určitě nezapomínejte na kontrolu správného tlaku. Pneumatiky nahuštěné podle pokynu výrobce Vám pomáhají jednak se spotřebou, také se rovnoměrně opotřebovávají a v neposlední řadě je i bezpečnost provozu (např. podhuštěná pneumatika má negativní vliv na délku brzdné dráhy). Je ideální  kontrolovat tlak 1x za dva týdny, vhodné nejméně 1x měsíčně. Tlak se měří vždy před jízdou – než se pneumatika zahřeje. Hodnoty tlaku doporučené výrobcem najdete na středovém sloupku řidiče, bývají také na vnitřní straně víčka nádrže a samozřejmě v návodu k obsluze

Prehustena pneu 2

  • Vozíte si v autě celé rezervní kolo? Pokud ano, tak jako rezervu můžete použít i letní pneumatiku. Protože rezerva se používá pro nouzové dojetí, tudíž nepodléhá stejným pravidlům jako stále používané pneumatiky. Platí to i obráceně, tedy v letním období můžete využívat rezervu se zimním obutím.

Stejně důležité jako správné obutí je i kvalitní pojištění.

Spocitej si 2

www.allianz-brno.cz
info@allianz-brno.cz
+420 603 143 926

Allianz – Stojíme při Vás.